Бельгійка українського походження Оксана Сеничак — засновниця проєкту VZIR, який підтримує українські бренди в Європі. В його межах двічі на рік у Бельгії проходять Дні української культури та дизайну. Бренди з України продають свої речі на поп-ап маркеті. Відвідувачі можуть поповнити гардероб футболкою, як у президента України, купити козацьку сережку, натуральну косметику чи шоколадні цукерки зі смаком гречки і буряка. За задумом організаторки, такі заходи мають піднімати імідж України.
Оксана Сеничак регулярно два рази на рік збирає українських дизайнерів то в бельгійському Антверпені, то в Брюсселі. Там вона організовує поп-ап маркет VZIR — це тимчасовий торговельний майданчик. Він відкривається на два дні і може працювати в різних локаціях — кафе, виставковому центрі або на майданчиках під відкритим небом. Ярмарок може бути присвячений певній події чи сезонним продажам.
Такий захід українців відбувся у жовтні в Антверпені у крамниці ob’Єkty. Сюди на два дні привезли власну продукцію українські дизайнери. Майже всі добирались з України спеціально на ярмарок, щоб представити стилізовані вишиванки, хустинки з малюнками Марії Примаченко, вовняні сумки, книжки, прикраси та предмети інтерʼєру з етнічними мотивами.
Так зазвичай проходять у Бельгії поп-ап маркети VZIR. Кількість учасників щоразу різниться — залежно від торговельної площі. А бренди організаторка заходу Оксана Сеничак підбирає так, щоб речі доповнювали одна одну й утворювали єдиний концепт.
«Це не завжди легко, але треба вибирати. І ми дивимося, щоб воно все разом грало. Це не обовʼязково має бути щось, що мені особисто дуже подобається, я також пробую радитися з іншими. Дивимося, щоб мати гарний метч (англ. match – відповідати)», — каже організаторка.
Українським брендам подобається така ініціатива, — запевняє дизайнерка Катерина Ковальчук із Луцька. «Це, по-перше, шалена підтримка українців, які за кордоном», — каже вона. Це саме Катерини футболки та світшоти із тризубом носить президент України Володимир Зеленський та інші українські політики, зірки.
Щоразу проєкт VZIR, розповідає Оксана Сеничак, намагається розширити і доповнити асортимент. Остання новинка — праліне від шоколатьє Ірини Де Пьотер. Вона заснувала свою компанію в Антверпені. Шоколад — бельгійський, начинка — українська. Ірина спеціально для ярмарку створила цукерки зі смаком буряка, гречки, вишнево-макового пирога, медової карамелі.
Хто купує
На VZIR є не тільки свої постійні учасники, а й покупці. На жовтневий захід у Антверпен спеціально із Брюсселя приїхала Яна. Хотіла придбати обручку українського бренду. Яна каже, що має з такої ж колекції брошку. Дівчина живе в Бельгії вже пʼять років і постійно намагається купувати та підтримувати українське.
«У нас дуже багато класних, талановитих, амбітних дизайнерів і мені завжди хочеться презентувати це в Європі. Я дуже пишаюсь, коли на мені якась українська річ, а мої колеги чи друзі звертають увагу. Я кажу їм, що це український бренд», — ділиться Яна.
90% відвідувачів таких ярмарків — українці. Але приходять й іноземці, яких приводять українські друзі. Так на поп-ап маркеті в Антверпені побували гості з Мозамбіку. Придивлялись до прикрас у формі насіння соняшника, козацьких сережок та українських вишиванок.
«Прикраси дуже красиві, всі несуть певне значення. А також традиційні вишиванки. Виявляється, кожен регіон має свій візерунок. Було цікаво про це дізнатися» — каже Жоакім. «Також важливо і приємно підтримувати невеликі бренди», — додає Енджі.
Ярмарок виходить далеко за межі популяризації українського дизайну, каже його засновниця Оксана Сеничак: «VZIR — це про фешн, VZIR — це також трохи про мистецтво, тому що ми маємо виставку постерів української художниці. І VZIR — це також про збір коштів на ЗСУ».
Виручку з кафе та кавʼярні, що працюють під час маркету, передають на потреби військових. А щоб зібрати ще більше, на жовтневому ярмарку провели лотерею. Кожен бренд передав для розіграшу якусь річ.
«Потреб є дуже багато, постійно йдуть запити з фронту. Кожен має якогось знайомого військового, має родину, якій потрібна підтримка, і завжди хочеш кожному десь допомогти», — каже Оксана Сеничак.