Бельгійка українського походження Оксана Сеничак — засновниця проєкту VZIR, який підтримує українські бренди в Європі. В його межах двічі на рік у Бельгії проходять Дні української культури та дизайну. Бренди з України продають свої речі на поп-ап маркеті. Відвідувачі можуть поповнити гардероб футболкою, як у президента України, купити козацьку сережку, натуральну косметику чи шоколадні цукерки зі смаком гречки і буряка. За задумом організаторки, такі заходи мають піднімати імідж України.

Оксана Сеничак регулярно два рази на рік збирає українських дизайнерів то в бельгійському Антверпені, то в Брюсселі. Там вона організовує поп-ап маркет VZIR — це тимчасовий торговельний майданчик. Він відкривається на два дні і може працювати в різних локаціях — кафе, виставковому центрі або на майданчиках під відкритим небом. Ярмарок може бути присвячений певній події чи сезонним продажам.

Такий захід українців відбувся у жовтні в Антверпені у крамниці ob’Єkty. Сюди на два дні привезли власну продукцію українські дизайнери. Майже всі добирались з України спеціально на ярмарок, щоб представити стилізовані вишиванки, хустинки з малюнками Марії Примаченко, вовняні сумки, книжки, прикраси та предмети інтерʼєру з етнічними мотивами.

Засновниця проєкту VZIR Оксана Сеничак. Антверпен, 12 жовтня
Засновниця проєкту VZIR Оксана Сеничак. Антверпен, 12 жовтня © Ірина Кошель / RFI

Так зазвичай проходять у Бельгії поп-ап маркети VZIR. Кількість учасників  щоразу різниться — залежно від торговельної площі. А бренди організаторка заходу Оксана Сеничак підбирає так, щоб речі доповнювали одна одну й утворювали єдиний концепт.

«Це не завжди легко, але треба вибирати. І ми дивимося, щоб воно все разом грало. Це не обовʼязково має бути щось, що мені особисто дуже подобається, я також пробую радитися з іншими. Дивимося, щоб мати гарний метч (англ. match – відповідати)», — каже організаторка.

Футболка з тризубом — одна з найпопулярніших в асортименті волинського бренду
Футболка з тризубом — одна з найпопулярніших в асортименті волинського бренду © katelab_brand / Instagram

Українським брендам подобається така ініціатива, — запевняє дизайнерка Катерина Ковальчук із Луцька. «Це, по-перше, шалена підтримка українців, які за кордоном», — каже вона. Це саме Катерини футболки та світшоти із тризубом носить президент України Володимир Зеленський та інші українські політики, зірки.

Катерина Ковальчук — засновниця бренду футболок з тризубом. Антверпен, 12 жовтня 2024
Катерина Ковальчук — засновниця бренду футболок з тризубом. Антверпен, 12 жовтня 2024 © Ірина Кошель / RFI

Щоразу проєкт VZIR, розповідає Оксана Сеничак, намагається розширити і доповнити асортимент. Остання новинка — праліне від шоколатьє Ірини Де Пьотер. Вона заснувала свою компанію в Антверпені. Шоколад — бельгійський, начинка — українська. Ірина спеціально для ярмарку створила цукерки зі смаком буряка, гречки, вишнево-макового пирога, медової карамелі.

Хто купує

На VZIR є не тільки свої постійні учасники, а й покупці. На жовтневий захід у Антверпен спеціально із Брюсселя приїхала Яна. Хотіла придбати обручку українського бренду. Яна каже, що має з такої ж колекції брошку. Дівчина живе в Бельгії вже пʼять років і постійно намагається купувати та підтримувати українське.

Українка Яна рік чекала на можливість купити прикрасу українського бренду. Антверпен,12 жовтня 2024
Українка Яна рік чекала на можливість купити прикрасу українського бренду. Антверпен,12 жовтня 2024 © Ірина Кошель / RFI

«У нас дуже багато класних, талановитих, амбітних дизайнерів і мені завжди хочеться презентувати це в Європі. Я дуже пишаюсь, коли на мені якась українська річ, а мої колеги чи друзі звертають увагу. Я кажу їм, що це український бренд», — ділиться Яна.

90% відвідувачів таких ярмарків — українці. Але приходять й іноземці, яких приводять українські друзі. Так на поп-ап маркеті в Антверпені побували гості з Мозамбіку. Придивлялись до прикрас у формі насіння соняшника, козацьких сережок та українських вишиванок.

Відвідувачі з Мозамбіку Жоакім та Енджі на українському ярмарку. Антверпен, 12 жовтня 2024
Відвідувачі з Мозамбіку Жоакім та Енджі на українському ярмарку. Антверпен, 12 жовтня 2024 © Ірина Кошель / RFI

«Прикраси дуже красиві, всі несуть певне значення. А також традиційні вишиванки. Виявляється, кожен регіон має свій візерунок. Було цікаво про це дізнатися» — каже Жоакім. «Також важливо і приємно підтримувати невеликі бренди», — додає Енджі.

Ярмарок виходить далеко за межі популяризації українського дизайну, каже його засновниця Оксана Сеничак: «VZIR — це про фешн, VZIR — це також трохи про мистецтво, тому що ми маємо виставку постерів української художниці. І VZIR — це також про збір коштів на ЗСУ».

Дівчина працює в кафе на жовтневому ярмарку в Антверпені, 12 жовтня 2024
Дівчина працює в кафе на жовтневому ярмарку в Антверпені, 12 жовтня 2024 © Ірина Кошель / RFI

Виручку з кафе та кавʼярні, що працюють під час маркету, передають на потреби військових. А щоб зібрати ще більше, на жовтневому ярмарку провели лотерею. Кожен бренд передав для розіграшу якусь річ.

«Потреб є дуже багато, постійно йдуть запити з фронту. Кожен має якогось знайомого військового, має родину, якій потрібна підтримка, і завжди хочеш кожному десь допомогти», — каже Оксана Сеничак.